Prečo Cirkev vstúpila do sociálnej diskusie?

Autor: Stanislav Košč | 20.2.2007 o 14:50 | Karma článku: 7,84 | Prečítané:  2688x

Zaoberám sa už istý čas „sociálnou náukou" Katolíckej cirkvi a rád by som tu v niekoľkých krokoch poukázal na pár myšlienok, ktoré pokladám za kľúčové pre pochopenie dejín Cirkvi, ale i sveta za posledných približne sto rokov, ako i miesta Cirkvi v súčasnom svete. Ako prvá sa mi natíska otázka: prečo to Cirkev vôbec robí? - prečo potom, ako stratila svoju svetskú moc (a ukázalo sa to pre ňu ako veľmi blahodárne), opäť chce ovplyvňovať svetovú politiku, aj keď teraz už nie tým, že by sama vstúpila do politického zápasu, ale svojím učením?

V skutočnosti treba povedať, že Cirkev v „sociálnej diskusii" bola prítomná vždy. Ibaže jej prítomnosť tu bola skôr praktická: podľa svojej viery a morálky konala sociálne diela a viedla k tomu svojich veriacich (resp. aj ostatných). Avšak koncom XIX. storočia sa to ukázalo nepostačujúce a vtedajší pápež, Lev XIII., pokladal za nevyhnutné sformulovať aj sociálnu „teóriu" Cirkvi, presnejšie povedané učenie, ktoré by zdôvodnilo postoje Katolíckej cirkvi k aktuálnej situácii (k tzv. „robotníckej otázke"), k ponúkaným riešeniam i k tomu, čo teda robiť.

Lev XIII. odôvodňuje tento svoj počin takto: „S dôverou a plným právom sa púšťame do tejto problematiky, už aj preto, lebo ide o otázku, v ktorej nie je možné nájsť trvale platné riešenie bez pomoci náboženstva a Cirkvi." (Rerum novarum 13)

Prečo nie? „Cirkev je totiž tá, ktorá z evanjelia vyvodzuje učenie schopné urovnávať alebo určite aspoň zmierňovať konflikt." (tamtiež) V skutočnosti robotnícka otázka - teda konflikt medzi zamestnávateľmi a robotníkmi a následné sociálne nepokoje - vznikla ako dôsledok morálneho zlyhania tých, ktorí si z robotníkov urobili „pracovnú silu" a prestali (alebo ani nezačali) si voči nim plniť povinnosti, ktoré mali - a naopak, i robotníci si prestali plniť svoje pracovné povinnosti a kruh sa zdal byť začarovaný.

Kritický postoj Leva XIII. voči liberálnemu štátu, ktorý chcel tieto vzťahy ponechať trhovým mechanizmom, i voči socialistickému riešeniu, ktoré ich chcelo vyriešiť revolúciou a následnou kolektivizáciou majetku, by bolo zaiste málo, keby Cirkev zároveň nepredložila nejaké konkrétne riešenie. A práve toto riešenie sa ukázalo ako nadčasový model, platný pre všetky sociálne problémy aj v nasledujúcom období, až podnes.

Na tomto riešení sa má podieľať štát (ako politická štruktúra) a podľa princípu solidarity zákonne zagarantovať ľudskú dôstojnosť vo všetkých sociálnych vzťahoch; ďalej samotní aktéri sporu, teda zamestnávatelia i robotníci tým, že si uvedomia svoje vzájomné povinnosti a pochopia, že pre obe strany je výhodnejšie budovať výhodné dlhodobé vzťahy než bojovať a robiť si napriek..., a na prvom mieste Cirkev, pretože ona má povinnosť ukázať morálne požiadavky, ktoré existujú aj v spoločenských vzťahoch (na pracovisku, v zákonodarnom procese, ale i všade inde) a pomôcť ich napĺňať. To prvé má robiť formulovaním svojej sociálnej náuky a jej uvádzaním do praxe, a to druhé vysluhovaním sviatostí a sprostredkovaním ďalších Božích milostí - pretože bez toho to nejde.

Po sto rokoch to isté skonštatoval Ján Pavol II., keď napísal, že „teologická dimenzia sa ukazuje ako bezpodmienečne nutná tak pre inter­pretáciu, ako aj pre riešenie dnešných problémov ľudského spolužitia" (Centesimus annus 55). Ak sa nevráti morálka a jej objektívne požiadavky na prvé miesto v spoločnosti, všetky iné pokusy vyznejú len ako kozmetické úpravy, alebo v horšom prípade ako populistické zavádzanie.

Preto je užitočné venovať pozornosť tejto náuke.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Ideálna Matovičova obeť

Karol Kučera bol skvelý športovec. Pozná ho veľa ľudí, uverí hocičomu, o politike nemá najmenšiu predstavu.

Expert na panelové konštrukcie: Výbuch plynu by v súčasných bytovkách vyzeral inak

O bezpečnosti panelákov hovorí Andrej Bartók zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

NAKA zadržala youtuberov Daňa a Vaského

Podozriví sú z násilnej trestnej činnosti.


Už ste čítali?